Hvert tredje offentlige sygehus dumper i arbejdsmiljø

I 2015 fik afdelinger på 12 offentlige sygehuse i alt 22 påbud. Hertil kan lægges en række andre kritisable forhold, som man seneste har set det på fødeafdelingen på Odense Universitetshospital.

Påbuddene handler typisk om, at de ansatte er udsat for en så stor arbejdsmængde og tidspres, at de risikerer at blive syge af det, skiver Fagbladet for FOA.

"Det er stærkt bekymrende, at arbejdsmiljøet er så dårligt på mange sygehuse. Når vi hertil lægger kritikken fra Arbejdstilsynet over manglende vedligeholdelse, så bliver det ekstra alarmerende", siger Patientforeningen formand Niels Jørgen Langkilde.

"I Patientforeningen kan vi ikke acceptere manglende ledelsesmæssigt fokus på de hospitaler, som står for at lukke, når de nye super-hospitaler åbner. Patienterne må forvente er få en god behandling også i de kommende 6-8 år. De dårlige arbejdsforhold skyldes efter Patientforeningens opfattelse, at vi arbejder med en monopolkultur, hvor patienter og medarbejderne har få andre steder at søge hen, når arbejdsmiljøet ikke er i top og når de mange fejl og utilsigtede hændelser dermed dukker op. Vi må have styrket valgmulighederne i det danske system, så de dårlige afdelinger og de dårlige hospitaler bliver fravalgt af patienterne og de gode tilvalgt. Vi mangler den dynamik på sygehusområdet, som vi kender fra de fleste andre steder i samfundet".