​Mere rengøring på hospitalerne ønskes (Vi vil gerne modtage billeder)

Landets sygehuse sparer på rengøringen. Det går ud over patienterne. Flere patienter får utilsigtet sygdomme på grund af manglende rengøring. Senest er der kommet tal frem for Odense Universitetshospital. Rengøringbudgettet er de seneste fem år blevet reduceret med 10 millioner kr. Antallet af årsværk er reduceret fra 588 i 2012 til 530 i 2015.

Patientforeningen få hyppigt henvendelser fra vore medlemmer om dårlig rengøring. Flere har skrevet, at de aldrig har oplevet noget lignende. Desværre tør ingen stå frem med kritikken, men bestyrelsen gør det gerne.

Patientforeningens bestyrelse har derfor besluttet at holde en konference om rengøringen på hospitalerne.

- Til konferencen har vi brug for god dokumentation, siger formanden Niels Jørgen Langkilde. Vi vil derfor bede vore medlemmer og andre patienter om at sende billeder med eksempler på manglende rengøring på hospitalerne - både de offentlige og de private. De kan sendes til medlem@patientforeningen.dk.

99 % af sygehusbehandlingen ligger i offentligt regi. Der er altså tale om et monopol. Et sådant giver kun behersket kritik, fordi man ikke kan forstille sig det på en anden måde, fordi man, som patient, kan være bange for behandlingen næste gang, hvis man er et "brokkehoved", og fordi man som personale kan have svært ved at få et job, hvis man bliver fyret for "brokkeri". Patientforeningen forstår dette til fulde. Vi garanterer derfor anonymitet, for alle der fremsender billeder fra dårlig rengøring på landets hospitaler.