Syddansk sundhedspersonale har fået 877 betalte rejser

AF: KIM DAHL NIELSEN , KINI@JV.DK OG MICHAEL CHRISTIANSEN , MCH@JV.DK JON TOLSTRUP JENSEN , JTJ@JV.DK OG JENS HOLM , JENHO@VIBORGFOLKEBLAD.DK

575 læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale fra den syddanske region har modtaget og fået betalt i alt 877 rejser til udlandet af medicinalindustrien. Lægerne sætter sig dermed under mistanke for at være i lommen på den magtfulde medicinal-industri.

3201 læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale i Danmark har sat deres troværdighed på spil, da de i løbet af de seneste to år har fået økonomisk støtte til eller betalt tilsammen 5370 rejser til udlandet af den magtfulde medicinalindustri.

De mange danske læger og andet sundhedspersonale risikerer dermed at havne i lommen på medicinalindustrien, der naturligvis ikke betaler for de mange udlandsture for ikke at få noget til gengæld.

I det syddanske område er der tale om 575 personer fra sundhedssystemet, der har modtaget støtte eller fået betalt i alt 877 rejser. Det viser en analyse og udtræk, som JydskeVestkysten har foretaget sammen med Jysk-Fynske Medier på baggrund af offentlige oplysninger hos Lægemiddelstyrelsen.

Fra det syd- og sønderjyske område er der tale om 142 læger, sygeplejersker og andre, der har været på i alt 188 rejser betalt af medicinalindustrien de seneste to år, og det møder kritik fra en lang række andre læger, patientforeninger og politikere.

Bekymrende udvikling

Hos Patientforeningen forholder man sig mere end kritisk til det venskabelige forhold mellem læger og medicinalvirksomhederne.

- Læger skal være uafhængige og ikke i lommen på nogen. Det er grundstenen i lægevidenskaben, at lægerne arbejder uafhængigt. Så det bør ikke være medicinalvirksomheder, der betaler for rejser og kurser. Det er bekymrende, og det undrer mig, at det kan forekomme, siger formanden for Patientforeningen, Niels Jørgen Langkilde.

Mats Lindberg, der er medlem af foreningen "Læger uden sponsor", ser meget skeptisk på de betalte rejser, som mange læger tager imod.

​​

- Du kan se på det sådan her - det er jo ikke normalt, at en underleverandør står for at uddanne ens personale. Læger og andre bilder sig ind, at det handler om efteruddannelse. Men I lægemiddelvirksomhedernes regnskaber figurerer beløbene som markedsføring, hvilket er mere reelt. Lad os kalde en spade for en spade, siger Mats Lindberg.

Hos Region Syddanmark er der dog ingen bekymring at spore hos formand for Sundhedsudvalget, Poul-Erik Svendsen (S).

- Det gavner forskningen. Vi har jo brug for, at Region Syddanmarks hospitaler kan have de samme standarder som i andre landsdele. Og kan man få medicinfirmaer til at betale for det, skal man da gøre det, mener Poul-Erik Svendsen.

Link til artikel