KRÆFTPLAN IV: FLERE SKAL OVERLEVE

Af Jane Heitmann, Venstres sundheds- og ældreordfører

I dag har regeringen præsenteret Kræftplan IV, og målet er klart: Kræftsygdomme skal bekæmpes endnu bedre – og flere patienter skal overleve kræft.

Derfor sætter regeringen nu massivt ind med en ny, stor pulje penge til bekæmpelse af kræft: I alt afsætter vi 2,2 mia. kr. til at styrke indsatsen i de kommende år. Det er omtrent dobbelt så meget som i de tidligere kræftplaner. Men det er hver en krone værd. For danske kræftpatienter fortjener en behandling i verdensklasse, og det er ganske enkelt ikke godt nok, når vi kan se, at danske patienter oftere dør af kræftsygdomme, som svenske eller norske patienter overlever. Målet er klart: Vi skal være på niveau med de bedste af vores nordiske naboer i 2025.

Vi vil både investere i nye scannere og strålekanoner og andre kapacitetsforbedringer, så vi fremtidssikrer kræftbehandlingen og sikrer, at kræft både opdages hurtigere og behandles bedre. Vi fortsætter også arbejdet med at sætte den enkelte patient i centrum, så patienterne oplever så trygge og effektive behandlingsforløb som muligt.

Vi vil bl.a. indføre en patientansvarlig læge, som skal have overblik og det overordnede ansvar for at sikre stabilitet igennem ofte komplicerede behandlingsforløb. Kampen mod kræft er benhård og opslidende i sig selv. Vi kan ikke være bekendt, at kræftpatienter også skal kæmpe en parallel kamp mod et system, hvor man føler sig overhørt, svigtet eller ender som kastebold mellem afdelinger. Derfor skal vi blive bedre til at lytte til patienterne og deres pårørende, som besidder en unik viden og indsigt i egen situation, som kan bruges konstruktivt i behandlingen. Målet er klart: I 2020 skal 90 % af danske kræftpatienter opleve, at de har en patientansvarlig læge.

Behandling gør det ikke alene – forebyggelse er et vigtigt element. Den helt store dræber er rygning, og ser vi på vores naboer i norden, har vi i Danmark en kedelig rekord i forhold til antal rygere. I Venstre har vi en ambition, at vi ikke giver vores dårlige vaner videre til næste generation og målet er klart: Den næste generation skal være røgfri og ingen børn eller unge skal ryge i 2030.

Kampen mod kræften kan være lang og hård – men i dag har vi taget et afgørende nyt skridt. Det danske sundhedsvæsen er patienternes – derfor fremlægger Venstre nu ”Patienternes Kræftplan”

Klik her og læs hele Kræftplan IV