Ingen akutlægebil på Bornholm koster dreng livet

​Den 31. juli blev akutlægebilen på Bornholm kørt i garage på grund af mangelende bevilling.

Dagen efter var der brug for bilen og dens udstyr. En trafikulykke førte til en drengs tragiske død på grund af for sen og for ringe hjælp. Have akutlægebilen været i drift, ville han sandsynligvis været blevet reddet. Ligeledes er en treårig drengs død sat i forbindelse med den manglende akutlægebil.

Sundhedsministeren har bedt Region Hovedstaden om en redegørelse om den manglende akutlægebil. Der blev den 3. juni bevilget penge til fortsættelsen, men det sker muligvis først den 1. november.

"Den akutlægebil må i drift aldeles omgående," siger Patientforeningen formand Niels Jørgen Langkilde. "Det er usædvanlig hensynløst at stoppe en sundhedstjeneste, der dagligt benyttes af Bornholms ca. 40. 000 indbyggere. Modsat andre kommuner i hovedstadsområdet kan man ikke trække på hjælp fra nabokommuner på grund af afstanden. Da regionen er blevet advaret om de alvorlige konsekvenser for den bornholmske befolkning, så er det nu på tide, at drage de ansvarlige til ansvar. Vi kan ikke leve med Regioner, som tilsidesætter patienternes liv for at spare nogle få kroner. Når der råd til tårnhøje lønninger til den administrative ledelse, så er der bestemt også råd til at behandle patienterne ordentligt".