​Flere læger, uddelegering og pengene følge patienterne

Patientforeningens bestyrelse har drøftet de igangværende overenskomstforhandlingerne med lægerne, oplyser foreningens formand Niels Jørgen Langkilde.

"Uddannelse af flere læger", "uddelegering af ikke-lægeligt arbejde" og "lad pengene følge patienternes sygdomme" er overskrifterne.

"Overenskomstresultatet bør indeholde en aftale der forpligte til uddannelse af flere læger. Kun det kan få alle stillinger besat og ventetiderne nedbragt til glæde for patienterne og med deraf følgende acceptable løn- og arbejdsforhold for den enkelte læge og for samfundet.

Uddelegering af ikke-lægeligt arbejde fra lægerne til andre af faggrupper (f.eks. sygeplejersker, diætister og fysioterapeuter) på hensigtsmæssige områder er en nødvendig måde at skaffe ekstra lægetimer til de ventende patienter. Patienterne ønsker mest mulig af lægens tid bliver brugt til det egentlige lægefaglige arbejde med patienterne.

Endelig ønsker Patientforeningen, at de igangværende overenskomstforhandlinger sænker basishonoraret, så den konkrete indsats belønnes bedre. Det vil gøre det mere tillokkende at være læge, hvor patienterne er mere syge, for det vil vise sig i den samlede honorering, at det giver en større honorering at have patienter, der hjælpes, end patienter lægen ikke ser. Princippet må være, at pengene følger patienternes sygdomme", slutter Niels Jørgen Langkilde​.