Danske Patienter: Kritiske fejl i journalsystem burde være opdaget tidligere

Danske Patienter er tilfredse med den skarpe reaktion fra ledelsen på en række kritiske fejl i journalsystemet Cosmic. Men der er behov for en kulegravning af processen omkring opdateringer af systemet, mener formand Morten Freil.

Hos foreningen Danske Patienter følger man løbende med i, om der er sket fejlbehandlinger som en konsekvens af de fejl i journalsystemet Cosmic, som Fyens Stiftstidende har skrevet om onsdag.

Formand Morten Freil glæder sig over, at regionen endnu ikke er stødt på et konkret eksempel, hvor de kritiske fejl i systemet har gået ud over en patient. Og han er desuden tilfreds med, at sygehusledelsens reaktion, hvor alle læger og sygeplejersker i slutningen af sidste uge og i starten af denne løbende har modtaget advarsler om fejlene.

- For mig at se reagerer sygehusledelsen meget skarpt, ligeså snart de bliver opmærksomme på fejlene. De bliver jo nødt til at forholde sig til, hvad fejlene kan betyde i de værst tænkelig tilfælde. Det er vi meget tilfredse med. Det er selvfølgelig helt afgørende for patientsikkerheden, at man kan stole på informationerne i journalsystemet, siger Morten Freil.

Hos den anden patientforening, der slet og ret hedder Patientforeningen, er formand Niels Jørgen Langkilde mere bekymret. Det gælder ikke mindst, fordi det langt fra er første gang, at der er blevet afsløret fejl i journalsystemerne.

- Der er store problemer med patientjournalsystemerne i hele Danmark. De er smækfyldt med fejl, som gør det meget utrygt at være patient. Vores råd er derfor, at man som patient er nødt til at følge sin egen sygdom og behandling meget tæt og ikke bare lægge det over til lægen, der måske står med nogle forkerte eller ufuldstændige informationer, siger han.

Bedre kontrol ved opdateringer

De kritiske fejl har formentligt været til stede i systemet siden en opdatering den 30. november, men blev først opdaget i sidste uge. Og det er for lang tid, mener både Niels Jørgen Langkilde og Morten Freil. De mener, at regionen bør sikre sig, at der ikke opstår kritiske fejl i systemet, når det med jævne mellemrum bliver opdateret.

- Det er dér, den er gal. Man skal gerne kunne fange de her fejl, før man implementerer en opdatering. Så der må på en eller anden måde være noget galt med processen. Det mener jeg, at man bør kulegrave og få rettet op på i en fart, siger Morten Freil.

Direktør for leverandøren CGI Danmark, Martin Pedersen, har allerede understreget, at man vil vil forbedre testen af opdateringerne, før man indfører den.

- Vi skal selvfølgelig få rettet de fejl, der er opstået. Og så skal vi have forbedret vores testprocesser, så vi sikrer os, at der ikke sker sådan noget her igen ved fremtidige opdateringer, sagde han.

Læs artiklen her