Patientforening: Tag syd for grænsen for at få behandling

​Tilbage i 2014 blev patientmobilitetsdirektivet vedtaget - det betyder, at danskere kan modtage behandling i et andet EU-land og herefter få refunderet udgifterne til behandlingen. Det er en løsning, som formand for Patientforeningen, Niels Jørgen Langkilde, kan se muligheder i.

- En løsning kunne være at tage en tur syd over grænsen for at få behandling. Vi ved, at mange måske kan være bange for det sproglige, men det kan afhjælpe ventetiden. For mange er det tilknytningen på arbejdsmarkedet, der er på spil, forklarer Niels Jørgen Langkilde.

Sygdom kan koste job

Ventetiderne er lange i de syd- og sønderjyske kommuner, hvis man vil til speciallæge. Patientforeningen er bange for, at borgere, der venter på behandling, vil koste arbejdsmarkedet penge.

- Det betyder en masse for patienterne, at ventetiden er lang. Det er meget stærkt kontraproduktivt for arbejdsmarkedet, hvis vi har folk, der er syge, som må vente på at få behandling. Det går jo ud over folks arbejde, siger Niels Jørgen Langkilde og tilføjer:

- Vi er simpelthen underforsynet med speciallæger. Det er man nødt til at gøre noget ved, hvis man vil forbedre forholdene for patienterne.

Antallet af speciallæger afgøres af regionen og afdelingschef i Region Syddanmarks praksisafdeling, Frank Ingemann Jensen, skal være med til at vurdere behovet for nye speciallæger.

- Regionen skal i gang med ny planlægning, og så må man jo se på, hvad der kan gøres ved ventetiderne. Det er ikke besluttet, at der skal uddeles flere ydernumre endnu, men nye ydernumre kræver også, at der er læger, der vil besætte dem. Vi har et nummer i reumatologi, som stadig er ledigt og har været det længe.

I Syd- og Sønderjylland er der 7 hudlæger, 16 øjenlæger og 13 øre-, næse- og halslæger.