Patientforening: Lad patienterne kigge med i nyt bijob-register

​Patientforeningen opfordrer Region Syddanmark til at lade patienterne kigge med i en del af de oplysninger om lægernes bijob, som et nyt IT-system skal skabe overblik over. Om det er en god idé, vil regionsrådsformand Stephanie Lose (V) dog ikke forholde sig til endnu.

Med to forskellige registre, hvor patienter kan søge oplysninger om deres læges samarbejde med medicinalindustrien, er der igennem de seneste år skabt en øget åbenhed om den del af lægernes bijob.

Nu barsler Region Syddanmark med et nyt IT-system, der skal skabe overblik over de mange bijob hos lægerne, og det får nu
Patientforeningen til at opfordre regionen til at udnytte chancen for følge i sporet af den øgede gennemsigtighed og gøre en del af registret åbent for patienterne.

Det fortæller formand Niels Jørgen Langkilde.

- Det handler jo ikke om, at vi skal tjekke alt muligt og man må også til en vis grad stole på, at regionerne siger stop, hvis man finder ud af, at en læge nærmest arbejder 20 timer i døgnet. Men det vil være helt oplagt, at man benytter lejligheden til at åbne op, så patienterne på en let måde kan se, om en læge har sin egen privatklinik ved siden af og om han eller hun arbejde 10, 20 eller 30 timer for Novo Nordisk eller et andet medicinalfirma ved siden af sit arbejde for regionen, siger han.

Hvornår det nye IT-system står klart, og hvordan det helt konkret kommer til at fungere, er endnu ikke afklaret. Og det gælder også spørgsmålet om gennemsigtighed, fortæller regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

- Det kan jeg ikke svare på endnu. Der er også nogle hensyn til de enkelte medarbejdere i den forbindelse. Vi skal passe på med ikke at bevæge os over i en tilstand, hvor vi mistænkeliggøre lægerne, fordi de har bijob, siger Stephanie Lose.

Læse hele artiklen fra Fyens.dk her