FIN IDE MED KLIPPEKORT – DET GIVER VALGFRIHED

​”Patientforeningen hilser med glæde at ældreminister Thyra Frank i dag åbner op for større valgfrihed for de ældre på landets plejehjem. Netop valgfrihed står højt på dagsordenen for patienterne og for Patientforeningen,” siger foreningens formand, Niels Jørgen Langkilde.

380 mio. kr. er klar til at blive brugt af ældre beboere på landets plejehjem som et særligt klippekort til ekstra hjælp eller fornøjelser i hverdagen. Klip på kortet er borgerens tid og kan bruges til alt det, der giver livskvalitet.

Hvad kunne ældre plejehjemsbeboere godt tænke sig, hvis de selv måtte bestemme over ca. en halv times ekstra hjælp og støtte fra personalet om ugen?

Er det en tur i biografen eller ud og se på butikker? Eller vil de ældre hellere have et ekstra bad eller måske en ekstra rengøring?

Det finder kommunerne ud af, når de søger en ny pulje, der giver 380 mio. kr. årligt til et såkaldt ”klippekort” til ekstra hjælp til ældre på alle landets plejehjem.

Ordningen indebærer, at plejehjemsbeboerne får et ”klip” svarende til ca. en halv times ekstra hjælp og støtte om ugen. De ældre skal selv være med til at afgøre, hvad et klip skal gå til.

”Når du bliver ældre, har du stadig stor lyst til at bestemme over dit eget liv, og hvad du har brug for.

Med klippekortet giver vi de ældre større selvbestemmelse og muligheden for at vælge aktiviteter, de selv har lyst til. De kan få ekstra hjælp, tage på indkøbstur med en ledsager eller måske få hjælp til at få dækket bordet fint til når der kommer gæster”, siger ældreminister Thyra Frank.

De 380 mio. kr. årligt blev afsat i finanslovsaftalen for 2017 mellem Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti.

Pengene skal permanent forbedre tilbuddet til ca. 43.000 ældre på landets plejehjem og skal anvendes til aktiviteter, der ligger ud over den eksisterende plejeindsats.

For at få del i midlerne skal kommunerne blandt andet tilrettelægge en oplysnings- og informationsindsats for at skabe opmærksomhed om klippekortsordningen. Patientforeningen opfordrer medlemmerne til at holde øje med at det også sker i kommunerne.