Bedre spisekort, tak

​Af

Niels Jørgen Langkilde

Formand

Til lykke med alle stjernerne til Michelin-restauranterne. Mange patienter og sundhedsinteresserede borgere kunne godt tænke sig stjerner på alle restauranterne.

De stjerner, kokkehuer eller andre mærker, som vi finder i mange andre lande er meget brugervenlige. De oplyser om madens indhold. Nogle er interesserede i om maden er glutenfri, andre om den er med eller ud laktose, slagtningsmetode eller om den er egnet for diabetikere og vegetarer.

Hvis Danmark skal styrke sin fornemme stilling på madområdet og skabe større bevidsthed om kostens store betydning for velværet, sundheden og helbredet, så er disse oplysninger meget vigtige. Vi halter lidt bagud på dette område, og det gør flere af de offentlige institutioner også. Hvis hygiejnen ved samme lejlighed opgraderes de steder, hvor der ikke er hånddesinfektionsstandere ved indgangen, ville det være ekstra godt for sundheden.

Lad endelig de danske restauranter og cafeer selv vise, at de kan løse dette problem med en letforståelig standard, så i ikke skal ud i yderlig lovgivning på området.​