Danmark rasler ned af hitlisten for sundhedssystemer: Fra 2. til 9. pladsen

​Sundhedssystemet er vigtigt for os alle sammen, siger formanden for Patientforeningen Niels Jørgen Langkilde, og derfor er det bekymrende at vort sundhedssystem falder meget voldsomt i de internationale sammenligninger. Det må der rettes op på så hurtigt som overhovedet muligt.

Den svenske tænketank Health Consumer Powerhouse (HCP) har undersøgt i hvordan det danske sundhedssystem klarer sig i forhold til nabolandene i den nyeste udgave af det såkaldte Euro Health Consumer Index. Danmark indtager nu en 9. plads. I 2012 lå vi på andenpladsen. Holland indtager førstepladsen.

En lang række målepunkter udgør grundlaget for undersøgelsen. Der er forhold som f. eks. patientrettigheder, ventetider, behandlingsresultater og informationstilbud.

- Disse målepunkter må ramme Danmark hårdt, for ventetiderne er et stort problem i Danmark (nogle offentlige høreklinikker har f. eks. over to års ventetid), og ligeledes er den manglende information om borgerne valgmuligheder ved at benytte Patientmobilitetsdirektivet et eksempel på det manglende informationstilbud. Men også de korte åbningstider i hos patientvejlederne, må have været medvirkende til at trække ned, siger Patientforenings formand Niels Jørgen Langkilde.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten skyldes faldet også ”at man i løbet af de seneste år har ændret procedure for, hvordan lægen eller skadestuer kan og skal kontaktes i tilfælde af sygdom eller uheld. De nye ordninger tolker HCP som en barriere for at komme i kontakt med sundhedssystemet.”