Formandsskifte i Patientforeningen: Patienterne skal have stemmeret

På generalforsamlingen trak Niels Jørgen Langkilde sig som formand, og som ny formand er valgt salgsdirektør og regionrådsmedlem Nicolaj Bang fra Aarhus.

Den afgående formand takkede for mange gode år i foreningens virke, først som landssekretær siden som formand. Niels Jørgen Langkilde opfordrede i sin beretning bl.a. til ”at man fastholder lægerne som uafhængige rådgivere for patienterne. Allerede Kong Christian den 4. indså dette, da han forbød lægerne at sælge apotekervarer. Vi har ikke brug for sponsorerede læger og læger, der er sælgere. Position som uafhængige rådgivere skal styrkes, ligesom familielægens stilling skal styrkes. Det sker kun, hvis der også uddannes mange flere læger.

Den nye formand Nicolaj Bang sagde efter valgte, at han glædede sig til arbejdet som formand:

”Jeg og Patientforeningen er dybt bekymret over at Danmark langsomt falder tilbage i internationale sammenligninger på sundhedsområdet. Vi bruger rigtig mange penge på sundhedsområdet, men vi skal bruge dem bedre. Vi skal sætte patienterne i centrum. Det gør vi ved at give patienterne noget at vælge imellem. EU har givet patienterne valgmuligheder med patientmobilitetsdirektivet, men i Danmark er vi dårlige til det. Patienterne skal kunne ”stemme med fødderne”, det vil sige, at de skal have mulighed for at gå et andet sted hen, hvis de er utilfredse. Det kan borgerne på næsten alle områder. Når det gælder indkøb af madvarer, ting til hjemmet eller pleje af håret. Er borgerne utilfredse, så vælger de en anden leverandør. De stemmer med fødderne. Langt de fleste af patienterne kan udmærket vælge. Giv dem lov til det,” sluttede den nye formand, Nicolaj Bang.

Ud over den nyvalgte formand nyvalgtes til bestyrelsen kostvejleder Regitze Bjergegaard, Gentofte, læge og phd, Kirsten Havemann, Strynø, Body SDS terapeut Jeespeer Dalgaard, København og aut. klinisk tandtekniker Hugo Vandet, Frederiksberg.

Bestyrelsesmedlemmerne Finn Elkjær og Judith Andersen Sørensen var ikke på valg

Niels Jørgen Langkilde blev nyvalgt som revisor i foreningen.