Mere sikkerhed for patienterne

​Et parti af med smertestillende tabletter Pamol er blev pakket sammen med Ibumetin. Det er ganske alvorligt for en lang række patienter.

"Patientforeningen skal på det kraftigste opfordre Lægemiddelstyrelsen til at tage denne sag dybt alvorligt og helt anderledes hurtigt orientere

- læger og sygeplejersker

- apoteker

- hospitaler

- regioner og kommuner

- patientforeninger

Da det ikke er første gang, der er lavet fejl, så må vi have gennemgået distributionen af advarsler om fejl og den bedste reaktion på fejl", siger foreningens formand Niels Jørgen Langkilde.

"Vi må videre opfordre alle medicinalvirksomheder til at gennemgå deres procedurer, så lignende fejl kan undgås fremover. I dette tilfælde ser det ud til, at det er japansk ejet firma, som i Tyskland har fået fremstillet og pakket tabletterne. Er det tilfældet, må myndighederne rette henvendelse til de tyske myndigheder, så der kommer sikkerhed for at denne producent i en tid vil være under skærpet tilsyn. Vil de tyske myndigheder ikke reagere hensigtsmæssigt, så myndighederne tage sagen op i EU," slutter foreningens formand Niels Jørgen Langkilde.