Alt for mange hjertestartere er låst inde efter klokken 16: ’Det kan koste menneskeliv’

Af: Nanna Bay Madsen

Over halvdelen af de hjertestartere, der er sat op og registreret i Danmark, er låst inde i bygninger, virksomheder og institutioner, fra de lukker om eftermiddagen, til de åbner igen. Det kan være livsfarligt, lyder det fra to eksperter.

Størstedelen af hjertestarterne i Danmark er ikke tilgængelige efter fyraften. Foto: Nanna Bay Madsen

Langt størstedelen af landets hjertestartere er reelt kun tilgængelige i dagtimerne og i hverdagene. For selvom antallet af hjertestartere i Danmark er fordoblet siden 2007, så viser tal fra Trygfondens onlineportal hjertestarter.dk, at hele 8.908 ud af de 15.282 hjertestartere rundt omkring i landet hænger indenfor og derfor ikke er tilgængelige efter fyraften.

Det sker på trods af, at omkring 3.500 danskere får hjertestop om året, og at halvdelen af hjertestoppene sker uden for normal arbejdstid. Det er derfor et kæmpe problem, at så mange hjertestartere er låst inde og ikke er tilgængelige døgnet rundt, mener Jens Flensted Lassen, der er hjertelæge på Rigshospitalet og formand for Dansk Råd for Genoplivning.

-​Det er altafgørende, at der bliver hentet en hjertestarter hurtigt, hvis en person falder om med hjertestop. Tiden tæller fra det øjeblik, man falder om, og til der bliver stødet med en hjertestarter, for det er stødet, der sætter hjertet i gang. Så det kan kun gå for langsomt. Derfor burde alle hjertestartere selvfølgelig også være tilgængelige døgnet rundt, så man ikke står i den situation, at man kan stå og se på hjertestarteren, men ikke kan nå den, fordi den er låst inde, siger han.

​Falder en person om med hjertestop, er det altafgørende, at der hurtigt bliver stødet med en hjertestarter. Foto: Trygfonden

Grethe Thomas, som er projektchef hos Trygfonden, ser også med stor bekymring på det store antal af hjertestartere, der er låst inde efter fyraften.

-​Hjertestartere er altafgørende i en situation, hvor en person falder om med hjertestop. Overlevelsen stiger med over 50 procent, hvis der kommer en hjertestarter hurtigt i brug i forhold til, hvis der ikke gør. Det er derfor vigtigt, at hjertestarterne hænger udenfor og er tilgængelige døgnet rundt, for ellers kan det koste menneskeliv, siger hun

”Det skyldes uvidenhed”

Hos Trygfonden ser de ifølge Grethe Thomas mange eksempler på, at især virksomheder vælger at hænge deres hjertestartere indendørs. Det skyldes ifølge hendes erfaringer ikke frygt for hærværk, men mangel på forståelse for, hvor stor forskel en hjertestarter kan gøre for mennesker udenfor virksomhedens fire vægge, hvis en person pludselig falder om med hjertestop.

-​Jeg tror, at man som virksomhed tænker, at man gør noget godt for sine medarbejdere, sin virksomhed og sine kunder, når man anskaffer en hjertestarter, og så tænker man ikke på lokalsamfundet udenom virksomheden. Det handler om uvidenhed, og hvis virksomheden var klar over, hvilken forskel de kunne gøre, er jeg sikker på, de ville hænge hjertestarteren udenfor, siger hun.

​​

​De fleste hjertestop sker efter fyraften. Derfor er det problematisk, at så mange hjertestartere er bag lås og slå om aftenen, mener Grethe Thomas fra Trygfonden og hjertelæge Jens Flensted Lassen. Foto: Trygfonden

For at komme uvidenheden til livs vil Trygfonden ifølge Grethe Thomas som en del af deres ’Du kan redde liv’-kampagne sætte et større fokus på, hvor vigtigt det er, at man som virksomhed, institution eller privatperson hænger sin hjertestarter et sted, hvor den er tilgængelig hele tiden.

-​Vi kører en kampagne her i 2017, hvor der vil være fokus på at få folk til at hænge deres hjertestartere udenfor i varmeskabe. Lige nu kører der tv-spots, og der vil være kampagner på de sociale medier, på vores hjemmeside og måske i de danske biografer, siger hun.

Grethe Thomas håber, at kampagnen vil få flere virksomheder, butikker og lignende til at anskaffe sig et varmeskab og hænge deres hjertestarter udenfor, så den kan være med til at redde liv døgnet rundt.

”Det er en service for vores besøgende”

Et af de steder, hvor de har valgt at anskaffe sig en hjertestarter, er Rundetårn i hjertet af København.

Over en halv million mennesker går årligt ind og ud ad porten til tårnet, og netop på grund af det store antal besøgende blev det af ledelsen for fire år siden besluttet, at der skulle hænges en hjertestarter op i Rundetårn.

Hjertestarteren hænger dog indenfor Rundetårns mure og er derfor låst inde, når bygningen lukker for besøgende om aftenen. Set i bakspejlet er det et uklogt valg, erkender direktør for Rundetårn, Jesper Vang Hansen.

-​Det er jo ikke smart, at hjertestarteren hænger indenfor, da den jo så ikke er tilgængelig efter lukketid. Da den blev sat op, talte vi faktisk i ledelsen om, at den skulle hænge udenfor. Men så fandt vi et dårligt eksempel hos naboen, som havde hængt deres hjertestarter indenfor, og så har vi gjort det samme. Jeg giver skylden til de andre nu, så min dårlige samvittighed kan blive bedre, siger han med et grin og pointerer, at det ikke er af frygt for hærværk, at de har valgt at hænge hjertestarteren inde i tårnet.

Jesper Vang Hansen mener dog alligevel, at det er en god service at have en hjertestarter, uanset om den er tilgængelig døgnet rundt eller ej.

-​Jeg kan sagtens se ulempen i, at vores hjertestarter hænger inde. Men vi har jo 650.000 besøgende årligt, så jeg ser det som en god service for alle de mennesker. Det er primært tænkt som en sikkerhed for vores gæster, siger han.

Derfor har de i Rundetårn heller ikke tænkt sig at hænge hjertestarteren ud lige foreløbig, pointerer Jesper Vang Hansen.

”Hjertestarteren reddede mandens liv”

En af dem, der kender til vigtigheden af en tilgængelig hjertestarter, er 30-årige Anders Kjærsgaard fra Frederiksberg.

En eftermiddag i april for fire år siden var han på vagt på Amalienborg som sergent, da han blev kaldt ud over radioen og fik meldingen om, at noget var galt. En mands hjerte var holdt op med at slå.

Anders Kjærsgaard var for fire år siden med til at redde en mands liv, da han faldt om med hjertestop. Foto: Privat

Anders Kjærsgaard har i forbindelse med sin uddannelse i militæret haft undervisning i førstehjælp og ved derfor, at hvert sekund tæller, når en person falder om med hjertestop. Han vidste, at han skulle reagere hurtigt.

-​Jeg griber hjertestarteren, som hænger lige bag mig, tager tre værnepligtige med og løber mod Amaliegade. Her ser vi en flok mennesker stå og se lidt forvirrede ud omkring manden, som er faldet om. Jeg overtager og går i gang med hjertemassagen og hjertestarter, fortæller han og fortsætter:

-​Jeg støder manden et par gange med hjertestarteren, og da ambulancen ankommer, har jeg faktisk fået lidt rytme i ham. Det viser sig, at manden var bedstefar til en af dem, der stod vagt på Amalienborg den dag. Derfor bliver situationen meget speciel, da vi efterfølgende bliver ringet op af sygehuset og politiet, som fortæller, at vores hurtige indsats har reddet mandens liv, siger han.

Anders Kjærsgaard er overbevist om, at hjertestarteren var afgørende for, at manden er i live den dag i dag.

-​Hjertestarteren var med al sandsynlighed forskel på liv og død i vores situation, og at den var tilgængelig og ikke var låst inde betød alt. Det var en meget overvældende oplevelse, og den fik mig til at tænke over mange ting, fortæller han.

Episoden har gjort så stort indtryk på Anders Kjærsgaard, at han sammen med en kammerat efterfølgende har oprettet firmaet First-8, som sælger hjertestartere og underviser virksomheder i førstehjælp. Her råder de også folk til at hænge deres hjertestartere udenfor, så de kan gøre en forskel for mennesker i nød alle timer i døgnet.