Stop Dansk Sygeplejeråds konflikt med Danske Regioner – patienterne betaler prisen flere gange.

Patientforeningens formand, Niels Jørgen Langkilde, opfordrer Dansk Sygeplejeråd og Danske Regioner til at stoppe konflikten. ”Parterne bør straks sætte sig sammen igen og finde den eller de mæglere, som kan få sluttet konflikten nu med et for alle parter acceptabelt resultat.

Hvis konflikten træder i kraft som planlagt lørdag, så kommer patienterne igen til at betale prisen. Mange patienter er hårdt pressede. Først stod de på lange ventelister, så blev ventelisterne endnu længere, da Corona-pandemien brød ud, og så skal ventelisterne og ventetiderne helt sikkert blive endnu meget længere for en række patienter på grund af konflikten. Det er ubærligt. Nogle patienter vil kunne leve med en udskydelse, for andre vil de give varige og alvorlige problemer. Patientforeningen har med tilfredshed noteret sig, at man prøver at undgå de værste skader, men stadig er det vældig udansk, at man tager samfundets svageste som gidsler i en konflikt.

Til de store helbredsmæssige omkostninger kan lægges store økonomiske omkostninger. Regionernes ekstra millionudgifter til konflikten skal betales af de samme skattebetalende patienter og deres medborgere. Det er en dobbeltstraf til de syge. Det er ikke rimeligt.

Danske Regioner må vise, at de magter at styre hospitalsområdet og skabe rimelige arbejds- og lønvilkår for alle ansatte, så patienterne ikke skal udsættes for helbredstruende strejker. Klarer Danske Regioner og Dansk Sygeplejeråd ikke at løse konflikten hurtigt, så vil Patientforeningen ikke tøve med at rette henvendelse til regering og Folketing for at få dem til at standse konflikten.

Patienterne er hårdt ramt, for de kan kun dårligt gå andre steder hen for at få den nødvendige hjælp. De offentlige hospitaler dækker ca. 99 pct. af behandlingerne, så der er ikke et reelt privat alternativ at ty til i Danmark. Monopolsituationen er særlig kritisk i en konfliktsituation.

Folkeskolelærerne konfliktede og talte deres fag ned, for at få lønnen op, og det gav problemer i mange år alle i Folkeskolen. Vi har bestemt ikke behov for en gentagelse af dette på sundhedsområdet.

Der mangler helt åbenbart sundhedspersonale mange steder i landet. Staten og regioner bør løse disse problemer nu, da de i sig selv er med til at skabe konflikter,” slutter formanden for Patientforeningen, Niels Jørgen Langkilde.

Mag. art. Niels Jørgen Langkilde, fhv. MF,

Formand,

Patientforeningen,

Rishøjvej 2, 2. sal th